Gemeente waar we samen armoede bestrijden
In De Grote Bevraging zet de Bomenaar de aanpak van armoede op de eerste plaats.Armoede is en blijft de olifant in de politieke kamer. Mensen in armoede worden nog steeds teveel afgestraft. Wij willen deze groep mensen net versterken. Hiervoor zetten we volop in op wonen, werken, gezondheid, onderwijs en ontplooiing.In Boom, een gemeente waar ongeveer één op drie kinderen in armoede leeft (29.8% - kansarmoede-index van Kind en Gezin, 2021), hebben we een bestuur nodig dat zich blijft inzetten op structurele oplossingen voor het armoedeprobleem. Dit kan enkel door op verschillende vlakken tegelijk blijvend te investeren. We bestrijden de armoede, niet de armen!
Wat wij willen
1. Een schepen voor aanpak van armoede
- structurele aanpak van armoede - bevoegdheid eerste schepen
- armoedebestrijdingsplan
- transparantie en verantwoording over plan en aanpak
Meer achtergrondinformatie
Boom heeft een structurele aanpak van armoede en armoedepreventie nodig. Om dit goed aan te pakken, moet het een prioritaire bevoegdheid worden van de eerste schepen. We willen ook dat het gemeentebestuur werkt aan een armoedebestrijdingsplan waarin het uitlegt hoe het tewerk zal gaan gedurende de legislatuur om het armoedeprobleem in Boom niet alleen een halt toe te roepen, maar nog meer te doen verminderen.
Dit plan laat de Bomenaars toe om de stappen die het gemeentebestuur belooft te zetten op te volgen. PVDA wil hierin een volledige transparantie. De schepen legt drie maal per jaar verantwoording af over de stappen die genomen zijn om het armoedeprobleem in de gemeente structureel aan te pakken. Zo kunnen de Bomenaars beoordelen of de juiste prioriteiten gelegd worden en of de fondsen correct besteed worden in functie van die prioriteiten.
2. Automatische rechtentoekenning
- eenvoudige registratie
- niet eindeloos opnieuw registreren
- verhoogde toegankelijkheid gemeentelijke premies
Meer achtergrondinformatie
Veel mensen die recht hebben op een uitkering doen daar geen beroep op. Een van de redenen daarvoor is dat bij het OCMW aankloppen mensen het gevoel geeft als profiteurs of fraudeurs bekeken te worden. Heel wat mensen ervaren het onthaal van het OCMW ook als weinig helpend. Je moet voortdurend aantonen dat je behoeftig bent met een reeks attesten, documenten, bankuittreksels…
De overheid heeft zo goed als al je gegevens, want je belastingbrief is bijna helemaal ingevuld via Tax-on-web. Toch moet je allerlei documenten verzamelen om te bewijzen dat je recht hebt op bepaalde sociale tegemoetkomingen. Dat is onlogisch en vermoeiend. Het moet anders.
Wij willen de verschillende rechten automatisch toegekend zien. Als de gekende gegevens aantonen dat iemand onder de armoedegrens leeft en in aanmerking komt voor OCMW-steun, kan dit toch vanzelf toegepast worden. Voor verschillende tegemoetkomingen moet je vaak steeds weer dezelfde documenten verzamelen. Ook dat kan eenvoudiger: als je een document digitaal binnenbrengt, moet het ook gebruikt kunnen worden voor andere aanvragen. Dat is het ‘only-once’-principe. Het maakt het leven voor iedereen eenvoudiger, ook voor de administratie.
3. Betere ondersteuning armoedebestrijdingsorganisaties
- meer middelen voor armoedebestrijdingsorganisaties
- verhoogde toegankelijkheid armoedebestrijdingsorganisaties
Meer achtergrondinformatie
Armoedebestrijdingsorganisaties zijn zeer belangrijk in onze maatschappij. Zij zorgen vandaag echt voor een verschil voor velen die in (kans)armoede leven. Er moeten meer middelen gaan naar lokale initiatieven zoals Boempatat, Geef Armoede Geen Kans, de Tuinen van de Kleine Chef, Vluchtelingenwerk Boom en Welzijnsschakel. Er is momenteel een overbevraging van deze organisaties en enkel met de fondsen die ze zelf vergaren, kunnen ze niet de nodige hulp bieden.
Daarnaast zijn er nog steeds veel mensen die de weg niet vinden naar deze organisatie. De toegankelijkheid van deze organisaties wordt verhoogd door een betere bekendmaking van hun initiatieven via de gemeente en meer specifiek via de diensten van het OCMW.
4. Energie en water zijn mensenrechten
- blijvende toegang tot water en energie
- afschaffing herinneringskosten
- afschaffing belasting op water
- verhoogde inzet Lokale Adviescommissie Water en Energie
- versterking Energiefonds en Fonds Jovel
Meer achtergrondinformatie
Iedereen heeft recht op een menswaardig bestaan. Zonder water of zonder energie is dat niet gegarandeerd. Water en energie zijn geen luxegoederen, maar levensnoodzakelijk. Ze zijn onontbeerlijk voor onze gezondheid. Mensen afsluiten van deze basisbehoeften is dus geen optie.
Veel Bomenaars worstelen met de druk van de energiefactuur op het gezinsbudget. Dat leidt tot onbetaalde rekeningen, onvoldoende verwarmde of verlichte woningen, afgesloten zijn van communicatie, studie en informatie, sociaal leven, werk en ontspanning. Deze hoge energiekosten hebben allerlei oorzaken: slechte toegang tot de goedkoopste tarieven, onvoldoende geïsoleerde woningen, slechte verwarmingsinstallaties, …
Geen menswaardig bestaan zonder stromend water. De Algemene Vergadering van de Verenigde Naties erkende drinkbaar water en goede sanitaire voorzieningen als een mensenrecht. De factuur voor water is de laatste decennia enorm gestegen: niet de waterprijs zelf, maar wel de taksen voor de riolering en de waterzuivering. Door die prijsstijging valt het steeds meer mensen moeilijk de waterfactuur te betalen.
PVDA ijvert al langer voor belastingverlaging op basisbehoeften. Zo hebben we recent de BTW-verlaging op energie gerealiseerd. Op water, echter, worden ook nog steeds teveel taksen aangerekend. Deze zijn oneerlijk. We willen een verlaging van alle taksen die verstopt worden in de waterfactuur.
Wij willen het recht op energie en water voorrang geven op de schuld aflossen door meer in te zetten op collectieve oplossingen. De Lokale Adviescommissie Water en Energie en het OCMW moeten zich meer inzetten om voor iedereen het recht op energie en water te realiseren.
Een budgetmeter of debietbegrenzer is geen oplossing om mensen te leren omgaan met energie en water, sensibilisering en ondersteuning wel. De ‘sociale’ leverancier mag geen ontradingstarief hanteren, maar een echt sociaal tarief. Afbetalingsplannen moeten haalbaar zijn, een plan op maat van de verbruiker zonder dat deze op andere plaatsen schulden maakt. Op onbetaalde facturen van energie en water mogen geen herinneringskosten aangerekend worden. In de plaats daarvan moet hulp aangereikt worden bij die kwetsbare gezinnen zodat zij niet nog meer schulden kunnen maken.
De schuldenberg loopt echter soms zo hoog op dat volledige schuldaflossing onrealistisch is. Op zo’n moment is het aangewezen (een deel van) de schuld kwijt te schelden. Dat gebeurt nu al via een Energiefonds en het Fonds Jovel, maar deze fondsen zijn ontoereikend. Wij willen ze uitbreiden, zodat mensen in nood ermee geholpen kunnen worden door (een deel van) de energie- of waterschuld kwijt te schelden.
5. Een leefbaar leefloon
- gegarandeerd leefloon
- optrekking leefloon
Meer achtergrondinformatie
Wij willen dat de gemeente en het OCMW opnieuw hun eindverantwoordelijkheid opnemen om een menswaardig bestaan te garanderen voor elke Bomenaar. We willen dat ze de regie in het lokaal sociaal beleid opnemen. Het middenveld moet hierbij betrokken worden als partner en niet als ‘onderaannemer’ of ‘brandblusser’.
Een inkomen boven de armoedegrens moet gegarandeerd zijn. Vandaag ligt het leefloon voor bepaalde categorieën heel ver onder de armoedegrens. Het leefloon voor een alleenstaande bedraagt 1263 euro terwijl de armoedegrens voor een alleenstaande op 1366 euro staat. Het is een verschil van 103 euro. Voor een gezin met 2 kinderen (-14j) bedraagt het leefloon 1707 euro en staat de Europese armoedegrens op 2868 euro. Een verschil van maar liefst 1161 euro. (vlaanderen.be - nov 2023 | armoedecijfers Statbel - 2022)
Wij willen de leeflonen optrekken tot aan het referentiebudget voor een menswaardig inkomen. Dat referentiebudget komt overeen met de Europese armoedegrens. Wij willen ook dat het leefloon onvoorwaardelijk is en dat het rekening houdt met een veranderende realiteit.
Recent is het leefloon licht opgetrokken, maar nog niet tot aan de grens die wij willen. Het Planbureau berekende dat het financieel haalbaar is dit nog meer op te trekken. Er is een terugverdieneffect bij deze maatregel. Met een hoger leefloon stijgt de consumptie en worden er dus meer belastingen betaald zodat de overheid meer inkomsten heeft.
Als signaal naar de federale regering start de gemeente zelf een proefproject en maakt het leefloon onvoorwaardelijk en trekt het op. Dat is perfect mogelijk. Omdat mensen in armoede vooral in hun eigen omgeving kopen, zal het ook de lokale middenstand ten goede komen.6. Vast werk ook voor mensen in een kwetsbare positie
- representatief gemeentepersoneel
- investering in goede en nabije arbeidsbegeleiding
- flexibele kinderopvang
Meer achtergrondinformatie
Vast werk is een essentieel onderdeel van een stabiel en zelfstandig leven. Het geeft niet alleen financiële zekerheid, maar ook een gevoel van eigenwaarde en betrokkenheid bij de samenleving. Het is echter belangrijk dat vast werk ook toegankelijk is voor mensen in een kwetsbare positie, zodat zij de kans krijgen om hun volledige potentieel te benutten en actief deel te nemen aan het arbeidsproces.
Boom speelt een cruciale rol in het creëren van gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Het is daarom van groot belang dat het gemeentepersoneel een weerspiegeling is van de diverse samenleving waarin zij actief zijn. Dit zorgt niet alleen voor een divers en inclusief personeelsbestand, maar ook voor een betere dienstverlening aan de Bomenaar.
Het is van cruciaal belang dat er wordt geïnvesteerd in goede en nabije arbeidsbegeleiding. Mensen in een kwetsbare positie hebben vaak extra ondersteuning nodig bij het vinden en behouden van werk. Door te investeren in deze begeleiding kunnen zij beter worden voorbereid op de arbeidsmarkt en vergroot hun kans op een vaste job. Deze begeleiding moet niet alleen gericht zijn op het vinden van geschikt werk, maar ook op het versterken van persoonlijke vaardigheden en het vergroten van het zelfvertrouwen.
Het is ook van belang de beschikbaarheid van flexibele kinderopvang te garanderen. Vaak vormt het gebrek aan betaalbare en flexibele kinderopvang een belemmering bij het vinden van werk. Door te investeren in kwalitatieve en toegankelijke kinderopvang, kunnen ouders met een kwetsbare achtergrond zonder zorgen aan het werk gaan en hun kinderen een stabielere toekomst bieden.
7. Gratis containerpark en betaalbare huisvuilophaling
- gratis containerpark
- betaalbare huisvuilophaling
- huisvuilzakkenpakket voor iedere inwoner
- onderzoeken afvalbakken i.p.v. afvalzakken
Meer achtergrondinformatie
PVDA Boom wil van afvalophaling opnieuw een dienstverlening maken. Betaalbare afvalophaling aan huis en gratis toegang tot het containerpark zullen zorgen voor minder sluikstorten. Voldoende openbare vuilnisbakken moeten zwerfvuil tegengaan. De gemeente moet ook extra bewustmakingscampagnes opzetten om sluikstort en zwerfvuil te voorkomen.
Een gratis containerpark zou het probleem van zwerfvuil in onze gemeente een stuk kunnen oplossen. Op een dienstverlening zoals een containerpark kan en mag geen winst worden gemaakt. Als de kost voor het containerpark oploopt wordt zwerfvuil in de hand gewerkt. Mensen die de moeite doen om hun afval te sorteren en weg te brengen zouden daarvoor beloond moeten worden.
Afvalophaling is peperduur in Boom. Onder het mom van ‘de vervuiler betaalt’ wordt de rekening doorgeschoven naar de gewone Bomenaar. De grote vervuilers van de verpakkingsindustrie worden daarbij buiten schot gelaten. De Bomenaar sorteert beter dan ooit, maar toch moet hij nu veel meer betalen. De huisvuilophaling moet betaalbaar blijven. Elk gezin heeft daarom recht op een gratis huisvuilzakkenpakket per jaar. Per gezin krijg je 1 rol grote restafvalzakken (of 2 kleine) en 1 rol grote GFT-zakken (of 2 kleine) en 1 rol PMD-zakken. Op deze manier maken we de huisvuilophaling voor de gezinnen een stuk betaalbaarder.
De ophaling van GFT wordt nog beter georganiseerd. Door elke bewoner gratis een groene container op maat aan te bieden naar gelang de grootte van het gezin zal het algemeen straatbeeld er een stap op vooruit gaan. De GFT-zakken scheuren zeer snel en daags na de ophaling zijn vele plaatsen in de gemeente besmeurd. We willen laten onderzoeken of we in onze gemeente kunnen overstappen op zo een systeem van containers.
8. Daling van de gemeentebelasting
- maximum 6.5%
- verbod op vlaktaksen
- transparantie gebruik taksen festivals
Meer achtergrondinformatie
De daling van de gemeentebelasting is een prioritair thema als je luistert naar onze inwoners. Dat is niet te verwonderen als je weet dat Boom in vergelijking met de ons omringende gemeenten met 7,9% de hoogste gemeentebelasting heeft. Kontich heeft bijvoorbeeld een gemeentebelasting van 5,7%, Rumst 6,5%, Aartselaar 4,9%. De hoge gemeentebelasting weegt extra zwaar op gezinnen in armoede. Daarom mag ze voor de PVDA niet meer bedragen dan 6,5% zoals in buurgemeente Rumst.
In Boom werd in 2001 door burgemeester P. Marneff een vlaktaks ingevoerd om de kosten te betalen van het failliete OCMW ziekenhuis. Die extra gemeentebelasting was bijzonder asociaal. Ze kostte elk Booms gezin, ongeacht het inkomen, 124 euro. In de loop van de jaren werd deze belasting verminderd tot 65 euro per gezin. Op die manier betaalde elk Booms gezin op 16 jaar tijd ongeveer 1.500 euro extra belastingen. Zulke asociale vlaktaksen mogen nooit nog een plaats krijgen in onze gemeente.
In 2014 werd door de gemeente een evenemententaks ingevoerd op grote festivals, o.a. Tomorrowland. Dit levert de gemeente jaarlijks ongeveer 1,5 miljoen euro extra op. Tot 2022 heeft dit al 7 miljoen euro opgebracht. (BBC-analysetool vlaanderen.be | inkomsten belastingen op vermakelijkheden) Deze inkomsten komen bovenop de gelden die festivalorganisatoren reeds betalen aan Boom. De Bomenaar moet mee kunnen profiteren van de opbrengsten van die festivals. We willen transparantie over de opbrengsten en het gebruik van de taksen op o.a. Tomorrowland. We willen dat deze inkomsten gebruikt worden voor structurele aanpak van armoede.