Mobiele gemeente
Vlaanderen is file-kampioen. Het mobiliteitsbeleid is niet afgestemd op de noden van de gemiddelde Bomenaar. De auto neemt nog steeds een te grote plaats in op onze straten.Door meer in te zetten op openbaar vervoer, zwakke weggebruikers te beschermen en een goed en veilig fietsbeleid te voeren, zorgen we ervoor dat we een veiligere (school)omgeving creëren. Op die manier maken we het een stuk gemakkelijker om de auto te laten staan.Het centrum van Boom heeft recht op een volwaardige bushalte aan de Grote Markt, niet verstopt op de brug. Zo kan iedereen weer vlot met het openbaar vervoer komen winkelen en de horecagelegenheden bezoeken. Voor wie niet zonder de auto kan, voorzien we voldoende en gratis parkeeropties. Het is ook van belang om de verkeersstromen perfect aan te passen aan de noden van vandaag. Momenteel landen deze stromen in woonkernen en niet aangepaste straten. We moeten als lokaal bestuur gedurfde beslissingen nemen. Alleen door een totaal andere aanpak te hanteren, maken we een verschil. We hebben veel te lang stilgestaan, actie is nodig!
Wat wij willen
1. Maximale bescherming van de zwakke weggebuiker
- conflictvrije kruispunten organiseren
- schoolstraten aan elke school
- veilige kiss & ride zones aan scholen
- overal toegankelijke voetpaden
Meer achtergrondinformatie
Je veilig door het verkeer kunnen bewegen is zeer belangrijk, zeker voor de zwakke weggebruikers. Het culpabiliseren van de zwakke weggebruiker moeten we ten allen tijde vermijden.
Doorgaand autoverkeer moet uit het centrum worden geweerd: minder auto’s in het centrum betekent meer ruimte voor fietsers en voetgangers, dus meer veiligheid. We willen ook voorrang voor voetgangers en fietsers op kruispunten en gevaarlijke oversteekplaatsen. We organiseren op alle gevaarlijke kruispunten aanpassingen zodat ze allemaal conflictvrij worden. De omgeving moet voor de fietser en voor de voetganger zo veilig mogelijk gemaakt worden, dat betekent naast toegankelijke voetpaden ook goede verlichting.
Aan de scholen moeten autovrije zones én veilige ‘kiss & ride’ zones voorzien worden. Als de school begint of eindigt, moeten kinderen en jongeren veilig kunnen oversteken. Het project van de schoolstraten werd positief onthaald, daarom zetten we in op permanente schoolstraten met een structurele oplossing aangeboden door de gemeente.2. Veiliger en toegankelijker fietsverkeer
- toegankelijk deelfietssysteem
- uitbreiden en verbeteren van fietspaden
- fiets de norm en auto de gast in woonwijken
- fietsstraten in straten zonder afgescheiden fietspad
- buurtfietsparking
- maximale veiligheid voor fietsers
Meer achtergrondinformatie
Om het gebruik van de fiets te stimuleren, moet het heel veilig kunnen. Er moet een resolute verschuiving komen van gemotoriseerd verkeer naar fietsen, wandelen en openbaar vervoer. Daarvoor moet Boom dus dringend werk maken van meer en betere fietspaden. Op plaatsen waar geen ruimte is voor een breed fietspad moet een fietsstraat de norm worden.
Op alle (openbare) plaatsen waar het mogelijk is, worden voldoende fietsenstallingen voorzien. In druk bewoonde woonwijken waar er niet veel ruimte is om op het eigen terrein fietsen te stallen, worden er buurtfietsparkings voorzien. Echter niet iedereen heeft een fiets of kan er een stallen. Daarom willen we een vlot toegankelijk en goedkoop deelfietssysteem met stations in alle wijken, aan het station en aan de Kaai (mogelijke aansluiting met de waterbus).
We richten alle straten zo in dat de maximumsnelheid moet worden nageleefd en waar voldoende ruimte is voor de fietser. In woonwijken gaan we een stapje verder: de fiets is de norm en de auto de gast. Hier richten we dus ook allemaal fietsstraten in. Op deze manier kunnen we de maximale veiligheid voor (jonge) fietsers garanderen.3. Meer en beter openbaar vervoer
- vlot bereikbare perrons - halte Grote Markt
- meer treinverbindingen
- betere busverbindingen met station
- sneltramlijn naar Antwerpen op overkapping van A12
- regelmatig openbaar vervoer tussen Boom en randgemeenten
- hogere tussenkomst openbaar vervoer
- onderzoeken doortrekken waterbus
- verbindingen naar het Zuiden
Meer achtergrondinformatie
Boom moet een openbaar vervoer krijgen dat onze gemeente op een comfortabele en regelmatige manier verbindt met de randgemeenten en de grotere steden in de buurt. Het openbaar vervoer moet een betaalbaar en realistisch alternatief zijn voor de auto. Nu moeten we in onze gemeente veel te vaak de auto nemen omdat het openbaar vervoer ontoereikend is. We willen investeren in ons openbaar vervoer. Dat komt de gezondheid, leefbaarheid en veiligheid in onze gemeente ten goede. Om de overstap naar openbaar vervoer te bevorderen, willen we een hogere tussenkomst voor abonnementen op de bus, tram en trein. Bepaalde bevolkingsgroepen zoals senioren, jongeren, gezinnen in kansarmoede, alleenstaanden, … krijgen abonnementen op openbaar vervoer gratis aangeboden.
We overkappen de A12 voor de gezondheid en leefbaarheid van onze gemeente. De A12, ondergronds van Boom tot Antwerpen, met daarbovenop, in een eigen bedding, tussen prachtig groen, een moderne, milieuvriendelijke, comfortabele sneltram. Het zou voor velen een alternatief kunnen zijn voor de auto omdat de sneltram geen last heeft van files en sluit perfect aan op de bestaande tramlijnen in Antwerpen.
Wij willen daarnaast ook meer treinen, zeker in het weekend. Momenteel rijden er al meer treinen van Boom naar Antwerpen. Maar deze treinen moeten later rijden, ook ‘s nachts, zodat het spoor een degelijk alternatief wordt voor de auto. Het station van Boom moet dringen vernieuwd worden. In overleg met De Lijn moeten er vlotte aansluitingen komen tussen trein en bus. De perrons van trein en bus moeten vooral goed bereikbaar zijn, ook voor bejaarden en mindervaliden. Daarom waren we tegen het plan van het verhuizen van de halte in de Henri Spillemaeckersstraat naar de brug over de Colonel Silvertopstraat (N177). We willen de halte ‘Boom Markt’ terug aan de Markt.
De Waterbus, die een ander volwaardig alternatief is voor een verplaatsing naar Antwerpen, vaart nu tot Hemiksem. We willen laten onderzoeken of deze verbinding doorgetrokken kan worden tot Boom. Dit geeft de Bomenaar nog een extra alternatief om naar Antwerpen te raken in plaats van met de auto.
De verbindingen met het Noorden (Antwerpen) zijn snel en simpel uit te breiden. De verbindingen naar het Zuiden (Mechelen en Brussel) zijn vandaag zeer beperkt. Er komt een sneltramlijn van Brussel naar Breendonk. Dit is een gemiste kans om de verbinding door te trekken naar Boom. Ook is het aanbod in bussen zeer beperkt en duurt een reis naar pakweg Brussel veel te lang. De trein kan hierin ook een verschil betekenen. Bomenaars die naar Brussel pendelen moeten ofwel eerst naar Antwerpen ofwel enkele keren overstappen.
4. Gemotoriseerd verkeer op de juiste plaats
- gratis parkeren in het handelscentrum
- wegeninfrastructuur verduurzamen
- opdelen lokaal en doorgaand verkeer
- zone 30 in woonkernen
- circulatieplan - inspraakplan
- overkapping A12
- ontsluitingswegen (her)inrichten
- aanpak zwaar verkeer
Meer achtergrondinformatie
Uit onze Grote Bevraging is naar voren gekomen dat de Bomenaar gratis wil parkeren in zijngemeente. Wij luisteren naar de noden van de mensen en nemen dit dan ook ernstig.
Ons handelscentrum lijdt al geruime tijd onder verwaarlozing. Gratis parkeren op de Grote Markt in Boom zal alvast ons centrum gemakkelijk bereikbaar maken. Winkelen is al duur genoeg, door gratis parkeren aan te bieden, elimineren we de zorgen over parkeerkosten en boetes. Het is ronduit absurd dat er straten zijn in Boom waar je zelfs niet voor je eigen garage mag parkeren. We streven ernaar om deze onredelijke situaties aan te pakken en te zorgen voor een gratis parkeerbeleid dat ten goede komt aan alle Bomenaren.
Het gemotoriseerd verkeer moet daarnaast ook beter gekanaliseerd worden en is enkel nog te gast in de woonkernen van onze gemeente. Hiervoor hebben we nood aan een degelijk circulatieplan. Het spreekt voor zich dat een circulatieplan uitsluitend in samenspraak met de omwonenden wordt opgesteld. Dit zorgt ervoor dat het doorgaand verkeer niet meer in woonkernen terechtkomt en dat ze vlot ontsloten worden. Er zijn enkele ontsluitingswegen die vastlopen in onze gemeente. Door deze opdeling van lokaal en doorgaand verkeer hebben we geen gefrustreerde automobilisten meer die zich vastrijden in onze woonwijken en gevaarlijke manoeuvres uitvoeren of aan hoge snelheden rijden.
Vooral het doorgaand zwaar verkeer weren we pro-actief in onze gemeente. Het zijn zij die voornamelijk voor de grote overlast en onveiligheid zorgen. Ook in het lokale verkeer moeten we durf tonen. Als we woonwijken ‘doorknippen’, zal er ook geen sluipverkeer meer mogelijk zijn. Dit gecombineerd met zone 30 en/of fietsstraten zorgt voor een veilige en gezonde woonomgeving.
De ontsluitingswegen moeten grondig heringericht worden. In het grote plan van de overkapping van de A12 bekijken we op welke manier veilig van doorgaand naar lokaal verkeer overgeschakeld wordt. Vandaag is die hele verkeerswisselaar een potentieel gevaar. Daarbovenop is heel wat weginfrastructuur op ons grondgebied aan vervanging toe. Hier moet dringend verduurzaamd worden.