Mobiele gemeente

Vlaanderen is file-kampioen. Het mobiliteitsbeleid is niet afgestemd op de noden van de gemiddelde Bomenaar. De auto neemt nog steeds een te grote plaats in op onze straten.Door meer in te zetten op openbaar vervoer, zwakke weggebruikers te beschermen en een goed en veilig fietsbeleid te voeren, zorgen we ervoor dat we een veiligere (school)omgeving creëren. Op die manier maken we het een stuk gemakkelijker om de auto te laten staan.Het centrum van Boom heeft recht op een volwaardige bushalte aan de Grote Markt, niet verstopt op de brug. Zo kan iedereen weer vlot met het openbaar vervoer komen winkelen en de horecagelegenheden bezoeken. Voor wie niet zonder de auto kan, voorzien we voldoende en gratis parkeeropties. Het is ook van belang om de verkeersstromen perfect aan te passen aan de noden van vandaag. Momenteel landen deze stromen in woonkernen en niet aangepaste straten. We moeten als lokaal bestuur gedurfde beslissingen nemen. Alleen door een totaal andere aanpak te hanteren, maken we een verschil. We hebben veel te lang stilgestaan, actie is nodig!

Wat wij willen

1. Maximale bescherming van de zwakke weggebuiker

  • conflictvrije kruispunten organiseren
  • schoolstraten aan elke school
  • veilige kiss & ride zones aan scholen
  • overal toegankelijke voetpaden

Meer achtergrondinformatie

2. Veiliger en toegankelijker fietsverkeer

  • toegankelijk deelfietssysteem
  • uitbreiden en verbeteren van fietspaden
  • fiets de norm en auto de gast in woonwijken
  • fietsstraten in straten zonder afgescheiden fietspad
  • buurtfietsparking
  • maximale veiligheid voor fietsers

Meer achtergrondinformatie

3. Meer en beter openbaar vervoer

  • vlot bereikbare perrons - halte Grote Markt
  • meer treinverbindingen
  • betere busverbindingen met station
  • sneltramlijn naar Antwerpen op overkapping van A12
  • regelmatig openbaar vervoer tussen Boom en randgemeenten
  • hogere tussenkomst openbaar vervoer
  • onderzoeken doortrekken waterbus
  • verbindingen naar het Zuiden

Meer achtergrondinformatie

4. Gemotoriseerd verkeer op de juiste plaats

  • gratis parkeren in het handelscentrum
  • wegeninfrastructuur verduurzamen
  • opdelen lokaal en doorgaand verkeer
  • zone 30 in woonkernen
  • circulatieplan - inspraakplan
  • overkapping A12
  • ontsluitingswegen (her)inrichten
  • aanpak zwaar verkeer

 

Meer achtergrondinformatie