Woongemeente
De bevolkingsdichtheid in onze gemeente ligt met 2582 inwoners per km² ver boven het Vlaams gemiddelde van 497 inwoners per km². (Gemeentescan - 2023) Dit maakt het samenwonen vaak tot een grote uitdaging.We willen Boom omvormen tot een aantrekkelijke leefbare gemeente. Betaalbare degelijke woningen, een voldoende aanbod aan sociale huisvesting EN voldoende groene ruimte voorzien is zeker mogelijk. We hebben nood aan een degelijk woonbeleid waar ruimte is voor sociale huisvesting, een kwaliteitslabel voor woningen en maximale bescherming van particulieren op de huurmarkt en waar de projectontwikkelaars het niet voor het zeggen hebben.Rusthuizen en serviceflats zijn tegenwoordig onbetaalbaar. Daarbovenop komt dat er enorme wachtlijsten zijn om een plaats te bemachtigen. We moeten ervoor zorgen dat er terug voldoende, kwalitatieve en betaalbare plaatsen zijn.
Wat wij willen
1. Ambitieus beleid voor moderne sociale huisvesting
- minimaal 14% sociale huurwoningen
- nieuwbouwprojecten 1/3 sociale huurwoningen
- gefaseerde planning van renovaties
- huurprijzen sociale woningen bevriezen
- gemeenschappelijke kosten plafonneren
- woonzekerheid van sociale huurders versterken
Meer achtergrondinformatie
Het percentage sociale woningen in Boom is in vrije val. In 2004 bedroeg het nog 13,7%, in 2017 11% en nu stranden we op 8,6%. (Gemeentescan - 2023) Volgens het Bindend Sociaal Objectief moeten er in de gemeente Boom geen extra huurwoningen meer gerealiseerd worden. Toch wachten in Boom veel te veel mensen jarenlang op hun sociale woning. Maar op een wachtlijst kan je niet wonen. In onze gemeente waar zoveel families met armoede kampen, horen er meer sociale woningen te zijn. We willen het aandeel sociale woningen terug zien stijgen tot 14%.
Er moeten grote investeringen gebeuren in sociale huisvesting. Hiervoor gaan we op zoek naar voldoende financiering en samenwerkingsverbanden. Bij alle nieuwe grote private bouwprojecten waar de gemeente partner is (bijvoorbeeld door inbreng van grond) voorzien we minimaal een derde sociale woningen. In de projecten van de gemeentelijke wooncoöperatie voorzien we een derde sociale woningen en twee derde betaalbare huur- en koopwoningen.
We schakelen ook een versnelling hoger om leegstaande sociale woningen versneld te renoveren. We gaan voor kortstondige leegstand tussen twee verhuurbewegingen. We stellen een masterplan op voor de renovatie van woningen. Bij grote renovatieprojecten renoveren we eerst de leegstaande woningen zodat bewoners die al tientallen jaren in een wijk wonen, daar ook kunnen blijven wonen. We maken vooral gebruik van ‘zachte’ renovaties met een beperkte impact op de huurders, zodat ze zo veel mogelijk in hun huis kunnen blijven wonen.
Voor veel sociale huurders neemt de huur een flinke hap uit het budget. De bijkomende gemeenschappelijke kosten maken de factuur dikwijls te zwaar. We bevriezen daarom de huidige huur
van sociale woningen en plafonneren de huurlasten op 10 procent van de huurprijs. Met al deze ingrepen willen we die woonzekerheid van sociale huurders versterken zodat zij zich niet als een speelbal van beleid en vastgoedpolitiek voelen.
2. Actieve gemeentelijke vastgoedpolitiek
- verbieden verkoop van gemeentelijke grond en gebouwen
- concessies aan projectontwikkelaars via erfpacht
- nieuwbouwprojecten 1/3 betaalbare koopwoningen
- oprichting van een Boomse Wooncoöperatie
Meer achtergrondinformatie
Wij willen concessies aan projectontwikkelaars alleen nog vergunnen via erfpacht, zoals in Amsterdam en Wenen. Dat erfpachtsysteem heeft minstens vier voordelen: we kunnen de criteria bepalen van wat er gebouwd moet en mag worden; we beperken de speculatie; we werken prijsdempend en we verkrijgen inkomsten die we dan weer in andere projecten rond betaalbaar wonen kunnen investeren. Vier vliegen in één klap.
Projectontwikkelaars en bouwbedrijven focussen op de hogere inkomens en zorgen voor een spiraal van oververhitting van de prijzen. De gemeente moet de teugels van het woonbeleid terug in handen nemen. Door bijvoorbeeld een gemeentelijke maatschappij op te richten die zelf woningen bouwt en beheert. Ze voert ook zelf renovatie- en isolatiewerken uit. Deze gemeentelijke maatschappij kan ook werken uitvoeren voor private eigenaars. Dan schiet ze de kosten voor en de eigenaar betaalt die daarna terug met het geld van de besparing op huur en energie. Bij nieuwbouwprojecten voorzien we minstens een derde betaalbare koopwoningen zodat iedereen de kans kan krijgen om zelf een woning aan te kopen.
Wij organiseren de gemeentelijke woonmaatschappij als een wooncoöperatie: Boomse Wooncoöperatie. Zowel de gemeente, de sociale huisvestingsmaatschappijen, als de huurders en eigenaars zijn coöperant. Zo betrekken we de bevolking bij het woonbeleid. De Boomse Wooncoöperatie moet democratisch en transparant werken. De vergaderingen ervan zijn integraal te volgen via livestream en de documenten zijn openbaar. In een publiek register worden alle contacten met private ondernemingen bijgehouden. De algemene vergadering verkiest de bestuursleden en ontslaat ze als gesjoemel wordt vastgesteld.
3. Huurprijzenraster en woonkeuringslabel op de huurmarkt
- huurprijzenraster Vlaams regering
- voorlopig huurprijzenraster op gemeentelijk vlak
- conformiteitsattest + woontoezichters
- huurwoningen met kwaliteitslabel op gemeentelijke immowebsite
- strenger onbewoonbaar- en ongeschiktverklaring
- heffingen op onbewoonbare en ongeschikte woning verhogen
Meer achtergrondinformatie
Wij willen dat de gemeente ervoor zorgt dat alle verhuurde woningen op haar grondgebied voldoen aan de minimale kwaliteitseisen van de Vlaamse Wooncode. De Vlaamse Regering zou een conformiteitsattest, een woonkeuringslabel, voor alle verhuurde woningen moeten opleggen. Zoals een auto wordt gekeurd, zo zou ook elk verhuurd pand gekeurd moeten worden. Wij willen alle verhuurde woningen in de gemeente gecontroleerd zien. Daarom verhogen we het aantal woontoezichters. We bemannen de dienst Woonbegeleiding met maatschappelijk werkers die de huurders van ongeschikte of onbewoonbare panden begeleiden om een nieuwe woning te vinden. Deze woonbegeleiding moet de laagdrempelige plek bij uitstek worden waar elke Bomenaar terechtkan met woonvragen.
Eigenaars van woningen die niet in orde zijn met de normen van de Vlaamse Wooncode, verplichten we hun woning op eigen kosten in orde te maken. Gebeurt dat niet, is een boete mogelijk en/of overdracht via de sociale huisvestingsmaatschappij om het pand in orde te maken en via die weg te verhuren. We laten de gemeente en het OCMW investeren in sociale tewerkstellingsprojecten om deze woningen bewoonbaar te maken.
We maken een woonsite van de gemeente, een website waarop huurwoningen worden aangeboden, we geven een ‘groen label’ aan alle woningen met een conformiteitsattest. Dat is goed voor iedereen: voor mensen op zoek naar een goede huurwoning, maar ook voor alle verhuurders die het goed voorhebben. Deze woonsite toont ook de richthuurprijs, via het raster voor huurprijzen. Zo stuurt de gemeente het aanbod aan huurwoningen mee.
4. Bescherming erkend historisch dorpsgezicht Noeveren
- geen hoogbouw
- inspraak bewoners bij nieuwe projecten
- renovatie en uitbreiding nutsinfrastructuur
- renovatie wegeniswerken
Meer achtergrondinformatie
Noeveren is een van de wijken waar de afgelopen decennia weinig geïnvesteerd is. Hierdoor zijn alle nutsinfrastructuren (waaronder rioleringen) ondermaats. Hier moet dringend actie ondernomen worden. Er is nog steeds een open riool in Noeveren. Ze geeft water- en stankoverlast voor de bewoners. In de zomer kunnen de mensen niet genieten van buiten zitten door de insecten. Het vuile water dat in de open greppels loopt is bovendien een kweekplaats voor ratten. Die zorgen op zich weer voor vuil, besmetting en overlast. De scheiding van regen- en rioolwater is ook nog steeds niet gerealiseerd in deze wijk. Dat moet ook mee aangepakt worden.
Bovendien zijn de bestratingen in Noeveren van zeer slechte kwaliteit. Dit zorgt voor zeer gevaarlijke situaties. Als gevolg van de aanpak van de nutsleidingen dringt zich ook een renovatie van de wegeniswerken aan. Idealiter worden deze bestratingen in de oude stijl terug gebracht, dit kan perfect door te werken met kasseien. Dit zorgt voor een charmante uitstraling en zal verkeersremmend werken voor de auto’s.
5. Betaalbare rusthuizen en zorg
- gemakkelijk bereikbaar dienstencentrum
- voldoende aanbod voor thuiszorg
- maximumfactuur voor woonzorgcentra
Meer achtergrondinformatie
In Boom moeten er genoeg betaalbare rusthuiskamers en serviceflats komen. In Vlaanderen kost het woonzorgcentrum gemiddeld 2167 euro. Het kostenplaatje voor het woonzorgcentrum is in Boom met 2296 euro een stuk hoger. (OKRA - oktober 2023) Dat is natuurlijk van de pot gerukt in een gemeente waar armoede het hoofdprobleem is. Als ouderen niet langer thuis kunnen blijven wonen omdat de zorgvraag te groot wordt, dan doemt de confrontatie met hoge woon- en zorgprijzen op.
Het pensioen van de meeste Bomenaars is veel te laag en de kostprijs van ons rusthuis veel te hoog. We willen een maximumfactuur voor de woonzorgcentra waarbij de prijs van een woonzorgcentrum nooit hoger mag zijn dan het pensioen. Op zorg mag geen winst gemaakt worden!
De personeelsnorm voor de woonzorgcentra is niet aangepast aan de noden van vandaag. De zorgzwaarte van de bewoners is gemiddeld veel hoger dan pakweg twintig jaar geleden, maar het aantal werknemers is in verhouding niet gestegen. Er is geen tijd meer voor een babbel met de mensen. Steeds meer staan de ‘targets’ centraal: het aantal luiers, washandjes, handdoeken en maaltijden en niet de menselijke zorg. Vanaf het moment dat de winst van een woonzorgcentrum niet centraal staat, zal er terug ruimte zijn voor extra handen en is er dus terug tijd voor kwalitatieve zorg.
6. Nultolerantie voor leegstand
- permanente controles commerciële leegstand en woningleegstand
- leegstandsheffing verhogen
- vrijstellingen op leegstandsheffing verminderen
- overdragen van leegstaande wooneenheden aan sociale huisvesting
- leegstandsregister actualiseren
Meer achtergrondinformatie
De heffing op leegstand moet verhogen, zonder vrijstellingen en met een correcte inning. Daarbij ontzien we mensen die niet de nodige middelen of expertise hebben om de nodige renovaties uit te voeren. Voor vastgoedbedrijven verdubbelen we de leegstandsheffing. De belasting op leegstand bedraagt in Boom 1250 euro het eerste jaar, 2500 het tweede jaar, 3750 het derde jaar en vanaf dan 5000 euro. In het handelscentrum zijn dat respectievelijk 2500 euro, 5000 euro, 7500 euro en 10000 euro. In een stad als Mechelen is het startbedrag 4056 euro en wordt dat dus 8112 euro voor het tweede jaar, 12168 euro voor het derde en alle volgende jaren 16224 euro. Ook de heffing op onbebouwde gronden willen we verdubbelen. De opbrengst investeren we in projecten voor betaalbaar wonen en de heropleving van ons handelscentrum.
Bij structurele leegstand van langer dan drie jaar nemen we ingrijpende maatregelen. De gemeente draagt deze wooneenheden in de eerste plaats over aan sociale huisvestingsmaatschappijen of aan het sociaal verhuurkantoor. Zo kunnen we het aanbod sociaal wonen of betaalbaar wonen op de huurmarkt vergroten.
Er is ook nog veel verborgen en niet geregistreerde leegstand. Hiermee willen we een actieve prospectie door gemeentelijke diensten naar leegstand. We richten ook een meldpunt op voor burgers. Want alleen bij een correcte registratie kan er sprake zijn van een correcte heffing. We organiseren hiervoor permanente controles om commerciële leegstand en woningleegstand zo snel als mogelijk aan te pakken en het algemeen straatbeeld terug op te krikken.