PVDA voert actie: Geen Open riolen meer te Boom

Op donderdag 26 april organiseerde PVDA Boom samen met de buurtbewoners van Noeveren en de Bassinstaat een verrassingsactie voor het Gemeentehuis met als slogan: 'Geen open riolen meer te Boom'. Burgemeester Jeroen Baert (N-VA) kreeg een buis voor zijn beleid.

Het kan niet dat er in de Tomorrowland gemeente Boom anno 2018 nog open riolering bestaat. De gemeente Boom telt er minstens twee, in de Bassinstraat en op Noeveren. De bewoners vragen al langer om de situatie op te lossen. Het Boomse gemeentebestuur neemt ondanks eerdere beloften geen initiatief. Zowel Burgemeester Jeroen Baert als Schepen van openbare werken Francis Sanchez (beiden N-VA) verschuilen zich achter het feit dat het om ‘privéterrein’ gaat. Lees: ‘de bewoners moeten het probleem op eigen kosten oplossen’. PVDA-Boom vindt hygiënische levensomstandigheden een basisrecht. Bovendien is een individuele oplossing voor de meeste gezinnen financieel niet haalbaar.

Met de zomer in aantocht zal de stank en overlast van ongedierte weer gaan toenemen. De mensen van de PVDA besloten daarom de buurtbewoners te ondersteunen en actie te voeren tot er een oplossing uit de bus komt.

Rudy Van Rompaey overhandigt de buis aan de N-VA burgemeester

Toen burgemeester Jeroen Baert op de gemeenteraad aankwam trof hij er de delegatie van PVDA en wijkbewoners, onder leiding van voorzitter en lijsttrekker Rudy Van Rompaey. Ze overhandigden hem symbolisch een buis, gesigneerd door de getroffen bewoners van Noeveren en de Bassinstraat. Het gemeentebestuur is gebuisd wegens niet oplossen van het probleem, aldus Rudy Van Rompuy en actievoerder Nora Offeciers. De burgemeester beweerde ‘al lang’ met het dossier bezig te zijn. Waarop Rudy repliceerde dat hij beloofd had om in september 2017 met werken te beginnen in de Bassinstraat, waar de bewoners trouwens al tien jaar actie voeren. Jeroen Baert hield vol: we zijn er mee bezig, gevolgd door het zwakke argument dat ‘de vorige legislatuur er ook niets aan gedaan heeft’.

Rudy antwoordde terecht: ‘U hebt 6 jaar tijd gehad en er is niets aan gedaan’. Waarop de Burgemeester met tegenzin zijn buis in ontvangst nam, een grijze rat kwam er nog even uitpiepen...

PVDA-Boom is van plan om verder actie te voeren tot het probleem van de open riolen volledig opgelost is.