Rudy Van Rompaey, lijsttrekker PVDA Boom

De PVDA zit in de lift. Ook in Boom. “Er gaat geen week voorbij of er komen nieuwe leden bij”, vertelt Rudy enthousiast. En dus is het tijd om een versnelling hoger te schakelen. “In 2018 komen we voor het eerst op in de verkiezingen. We gaan in Boom de PVDA op de kaart zetten en dat is ook dringend nodig”.

Jullie hebben met de hele groep beslist dat jij de lijsttrekker wordt voor de gemeenteraadsverkiezingen in Boom.

Rudy Van Rompaey. Dat klopt. Ik ben trots dat ik het vertrouwen heb gekregen van de ploeg hier in Boom. Het is een hele verantwoordelijkheid, maar je mag van mij een totale inzet verwachten. We hebben ook een lijstduwer die zijn sporen al verdiend heeft, Luk Vandenhoeck, voormalig hoofddelegee ACOD van de VRT. Samen vormen we een krachtige tandem.

We staan er natuurlijk niet alleen voor. We zijn hier al jaren aan het bouwen aan een sterke ploeg. En we zijn enthousiast en geweldig gemotiveerd voor deze nieuwe uitdaging.

Ondertussen blijf je ook syndicaal actief?

Rudy. Ik ben nu 16 jaar hoofdafgevaardigde van de containerrederij Maersk Line en ben erg actief binnen BBTK - ABVV Antwerpen. Mijn collega's weten dat ze altijd op mij kunnen rekenen en dat ik mij hierin ten volle geef. We hebben samen al heel wat beleefd met goede en minder goede dagen. De warmte, vriendschap en erkentelijkheid die ik in de jaren als afgevaardigde heb opgebouwd met mijn collega's geven me dagelijks energie. Ik blijf dus heel zeker actief.

Ben jij een rasechte Bomenaar?

Rudy. Mijn hele familie is van Boom. Ik ben geboren in Reet en heb mijn kinderjaren in Boom doorgebracht. Na een kleine omweg over Schelle, ben ik gehuwd en terug naar Boom gekomen. Ik ken de gemeente door en door. Ik ben ook altijd actief geweest in de atletiekclub Wibo.

Dat brengt ons bij de ambities van de PVDA in deze gemeente. Heeft Boom nood aan nog een linkse partij in de gemeenteraad?

Rudy. In Boom en in onze maatschappij is er dringend nood aan een echt democratische, authentiek linkse partij. Ik ben ervan overtuigd dat de grote meerderheid van de Bomenaars willen leven in een warme sociale samenleving. Wij zijn een groep gewone mensen met een gewone job die de mening van de gewone Bomenaar wil laten klinken op de gemeenteraad. Op dit moment is er compleet onvoldoende inspraak. Een goed gemeentebestuur moet iedere burger bij het beleid betrekken.

Bij ons vind je ook geen postjesjagers of graaiers. Het is de PVDA die de kat de bel aanbond over de overdreven verloning van bepaalde politici en mandatarissen. Hoe kunnen ze nu weten hoe duur het leven is voor de gewone mensen, als ze een loon van 5000 of meer verdienen. Daarom is het belangrijk dat er mensen met een gewoon inkomen in de gemeenteraad zetelen.

De meerderheid van N-VA, Open VLD en CD&V volgt een neoliberale logica. Kostenefficiëntie en besparen gaan voor alles. Zelfs al worden de armste lagen van de bevolking erdoor getroffen. Dat moet veranderen.

Wat is dan jullie visie op de gemeente?

Rudy. Wij zijn dé sociale oppositie van deze gemeente. Boom heeft die authentiek linkse oppositie echt nodig. Wij hebben een positieve visie. Ons uitgangspunt is duidelijk: een gemeente op mensenmaat. Boom is na Niel de armste gemeente van de provincie. Het aanpakken van de armoede, en de kinderarmoede in het bijzonder, hoort een topprioriteit te zijn. Meer en betere openbare diensten vinden we heel belangrijk. De inkomsten van Tomorrowland zijn hoog genoeg, dat de gemeentebelasting, die tot de hoogste van het land behoort, een stuk naar omlaag kan.

Bouwen aan een sociale gemeente, dat doen we samen. Daarom starten wij vanaf september ook met een grote bevraging. We willen maar liefst 700 Bomenaars bevragen over wat anders kan en wat beter moet. Het wordt wellicht de grootste bevraging uit de geschiedenis van Boom.

Tenslotte: kan je met één of twee zetels het verschil maken? Je zit daar tussen 25 andere gemeenteraadsleden van andere partijen.

Rudy. Voor ons gaat het niet enkel om een zetel hier of een nieuwe meerderheid daar. Wij willen een beweging opbouwen van onderuit, samen met de mensen. Een beweging van alle werkende mensen, alle jongeren en alle mensen die het moeilijk hebben. En zo’n beweging van heel veel gewone mensen heeft ook een stem nodig in de gemeenteraad. We zullen daar samen aan werken.

Foto's, PVDA