Sterren schijnen in het donker Ook de winkelbediendes zijn onze helden

In de lijst van al die helden die ons door coronatijden helpen zijn zij niet van de minsten: het personeel in supermarkten. Ze zijn laag betaald en werken flexibele uren. In de eerste dagen kregen ze en stormloop over zich heen. En ook nu blijven ze zorgen voor de zekerheid van alle levensnoodzakelijke producten in moeilijke omstandigheden. Een interview met Dimitry Lauwers werknemer bij Colruyt.

De afgelopen weken is er enorm veel veranderd voor jullie in de winkels. Het losbreken van de coronacrisis, wat heeft dat eigenlijk betekend?

Dimitry Lauwers: In het beging was het een rollercaoster. Niemand was hier op voorbereid. In de eerste dagen van de lockdown volgde er een heuse stormloop op de supermarkten. Mensen waren in paniek en hamsterden. Voor ons ging het ineens van nul naar honderd. Positief is dat deze crisis de band tussen het team en de verkopers versterkt heeft. We kunnen en konden op elkaar rekenen.
Die eerste dagen was iedereen nog onwetend. Klanten liepen te dicht bij elkaar en kwamen te dicht bij het personeel, winkelkarretjes werden nog niet ontsmet. In snel tempo werden aanpassingen gedaan om tot een zo veilig mogelijke manier van werken te komen, zoals nu het geval is.

Wat is er nu allemaal veranderd en is de situatie veilig en werkbaar voor jullie?

Dimitry Lauwers: Het is nog niet in alle supermarkten helemaal ok, maar in de Colruyt van Boom zijn alle maatregelen i.v.m. veiligheid genomen. We hebben handschoenen en maskers ter beschikking, we hebben nu plexiglas aan de kassa en we vragen aan klanten om met de bankkaart te betalen. Er mogen maar een aantal mensen binnen per winkeloppervlak, namelijk 1 klant per 10 vierkante meter. We krijgen nu ook hulp van de zusterbedrijven zoals Dreamland om de werkdruk te verlichten. Momenteel is het dus algemeen rustiger al merken we dat de karretjes veel voller liggen dan vroeger.

Hierdoor is zowel de angst, als de werkdruk en het moreel verbeterd bij het personeel. Maar de constante zorg rond de preventiemaatregelen zorgt wel voor extra stress. We dienen bijvoorbeeld altijd aandacht te geven aan de 1,5 meter afstand en als we aan de kassa staan moeten we eraan denken om elk kwartier onze handen te wassen. We lopen allemaal extra meters sinds de corona uitbraak!

Dimitry_Lauwers.jpg

We kregen ook al vaak te horen over de moeilijkheden en conflicten met klanten?

Dimitry Lauwers: Inderdaad, en al gaat het om een minderheid van de klanten, in deze stressvolle en drukke tijden weegt dat op het personeel. In het begin was er de frustratie van klanten omdat er door het hamsteren veel van hun favoriete producten niet aanwezig waren. De mensen wilden zo snel mogelijk hun product in hun karretje zetten terwijl we de rekken nog aan het vullen waren, zo werd ook de afstand niet gerespecteerd. Voor ons was het best zwaar om telkens aan de klanten uit te leggen hoe het kwam dat hun product er niet was.

Maar er zijn ook heel goeie ervaringen. De balans is eerder positief. Mensen waren het niet gewent om buiten aan te schuiven, maar ze maken er geen probleem van. De meeste klanten appreciëren ons werk en waren dankbaar. We kregen zelfs lekkernijen en bloemen om ons te bedanken.

Welke zijn de zaken die jou bij blijven en die ook na deze crisis van belang zullen zijn?

Dimitry Lauwers: De eenheid en samenhorigheid tussen collega’s. Samenwerken heeft ons mentaal gesterkt en moreel gesteund. Het groeiende respect van klanten omdat we blijven doorweken. Ook het feit dat tijdens een crisisperiode snel aanpassingen van het werkregime moeten gebeuren.

Ons werk is levensnoodzakelijk, mensen moeten eten kunnen kopen. Maar het personeel moet uiteraard ook zo veilig mogelijk kunnen werken. Als dat gegarandeerd is zijn we blij dat we onze job kunnen doen en de mensen kunnen helpen.